Denne turen kunne jeg gått fra hytten, men jeg tok med bilen til
parkeringen siden jeg regnet med at det kunne bli sent før jeg var nede igjen. På forhånd hadde jeg parkert sykkelen i Svarthopen, og planla å gå ned i Grønlia
og sykle tilbake. Skogsveien gikk ikke mer enn 50 meter opp før den sluttet, og
derifra var det steinur og nedfallstrær, hogstfelt. Noe som forøvrig var et "problem" hele turen opp mot toppen.
Når jeg kom til høyde merket 356 på kartet gikk jeg ikke mot den, men direkte
mot toppen. Det
var ganske bratt opp den siste kneiken. Tok et bilde ned mot parkeringen.
samt etterhvert et panoramabilde. |
  _small.jpg) 
  |
Det er et veldig kupert terreng i området rundt Navan.
Vannet renner ut gjennom en naturlig "tunnell" i terrenget, slik at
man kan gå tørrskodd rundt vannet uten å krysse elv.
Toppen av Bordvikfjellet er "flat", og med
to varder; den som lå lengst bort var høyest. Jeg tok bilder fra begge
vardene Her var det flott
utsikt ned mot Ursfjorden
Pause med litt mat og drikke på toppen og dette ble den eneste pausen på
turen. Etter fotoseanse gikk jeg videre mot Grøndalsfjellet, eller
Grøndalstoppen. |
 
 
  |
På Grønndalsfjellet tok jeg noen kjappe bilder før jeg gikk ned mot Grønnlia.
Egentlig hadde det vært lettest å gå tilbake til Navan via Bordvika, men jeg
hadde en plan om å gå ned i Grønnlia, som jeg hadde vært flere ganger på ski, og
sykle tilbake derifra. Jeg angret på det etterhvert som jeg gikk ned mot
Grønnlia, for det var mye myr terreng og Bekkefar og kratt. Da jeg så terrenget
nedover ønsket jeg det hadde vært skiføre Ikke uten grunn at
dette fjellet er mest populært vinters tid.
Da jeg nådde kraftlinja kom jeg inn
på en sti som var brukt nylig, men etterhvert forsvant stien. Istedet for å gå
helt til Grønlia, som jeg visste var ganske bratt ned gjennom skogen, gikk jeg
like godt rett ned i Svarthopen. Det var meget tungt terreng, med mye
nedfallstrær, og jeg brukte lang tid ned. Etter at jeg kom ned, var jeg ikke så
motivert for 7 km på sykkel, men det gikk fort og 4,5 time etter at jeg startet
fra bilen var jeg tilbake igjen. Alt for lang tid, men jeg unnskyldte meg med at
det var både tungt terreng og tungt føre.
|


 
  |