Bordvikfjellet og til Grønndalsfjellet

Adkomst:

Kjør fra Brønmnøysund mot Skillvika. Ta av mot Tosbotn. Følg veien ca 16 Km  Ved Hallaraune sagbruk, rett før Trångsundbroa og Hommelstø, skilt mot Navan. Kjør innover til man kommer til en meget bratt bakke. Nedenfor denne bratte bakken er det parkeringsplass for hytte-eierne; Vassbukten. Det er ca 5-6 km inn dit. Om det er fullt her, er det god plass til å sette bil langs veien.  Ca 50 meter forbi denne parkeringen er det laget en trebro over grøften og en skogsvei som jeg startet denne turen fra. .

Ruten jeg gikk

Tur-rapport Tirsdag 21 Sept 2004:

Om turen opp Bilder fra oppstigningen
Denne turen kunne jeg gått fra hytten, men jeg tok med bilen til parkeringen siden jeg regnet med at det kunne bli sent før jeg var nede igjen. På forhånd hadde jeg parkert sykkelen i Svarthopen, og planla å gå ned i Grønlia og sykle tilbake. Skogsveien gikk ikke mer enn 50 meter opp før den sluttet, og derifra var det steinur og nedfallstrær, hogstfelt.

Noe som forøvrig var et "problem" hele turen opp mot toppen. Når jeg kom til høyde merket 356 på kartet gikk jeg ikke mot den, men direkte mot toppen. Det var ganske bratt opp den siste kneiken. Tok et bilde ned mot parkeringen. samt etterhvert et panoramabilde.

Fra toppen av Bordvikfjellet Bilder fra toppen av Bordvikfjellet
Det er et veldig kupert terreng i området rundt Navan. Vannet renner ut gjennom en naturlig "tunnell" i terrenget, slik at man kan gå tørrskodd rundt vannet uten å krysse elv.

Toppen av Bordvikfjellet er "flat", og med to varder; den som lå lengst bort var høyest. Jeg tok bilder fra begge vardene   Her var det flott utsikt ned mot Ursfjorden  Pause med litt mat og drikke på toppen og dette ble den eneste pausen på turen. Etter fotoseanse gikk jeg videre mot Grøndalsfjellet, eller Grøndalstoppen.

Turen mot Grøndalsfjellet Bilder tatt mellom fjellene
Det var lett-gått terreng, men endel myr. Flere varder var satt opp, og jeg tror dette kanskje er merker for Kommunegrensen mellom Brønnøy og Sømna.  Traff noen sauer på veien mot Grøndalsfjellet som jeg foreviget. Det var forøvrig mye vått terreng her også
Grøndalsfjellet samt nedstigningen Bilder
På Grønndalsfjellet tok jeg noen kjappe bilder  før jeg gikk ned mot Grønnlia.

Egentlig hadde det vært lettest å gå tilbake til Navan via Bordvika, men jeg hadde en plan om å gå ned i Grønnlia, som jeg hadde vært flere ganger på ski, og sykle tilbake derifra. Jeg angret på det etterhvert som jeg gikk ned mot Grønnlia, for det var mye myr terreng og Bekkefar og kratt. Da jeg så terrenget nedover ønsket jeg det hadde vært skiføre Ikke uten grunn at dette fjellet er mest populært vinters tid.

Da jeg nådde kraftlinja kom jeg inn på en sti som var brukt nylig, men etterhvert forsvant stien. Istedet for å gå helt til Grønlia, som jeg visste var ganske bratt ned gjennom skogen, gikk jeg like godt rett ned i Svarthopen. Det var meget tungt terreng, med mye nedfallstrær, og jeg brukte lang tid ned. Etter at jeg kom ned, var jeg ikke så motivert for 7 km på sykkel, men det gikk fort og 4,5 time etter at jeg startet fra bilen var jeg tilbake igjen. Alt for lang tid, men jeg unnskyldte meg med at det var både tungt terreng og tungt føre.