Noen bilder fra en tur til Stekvasselv ved Røssvatnet

Andre turer i dette området Hvor vi trasket disse 3 dagene Om denne turen

Okstindbre området,b Dag

1     2     3

Dette er et område som jeg har sett lenge på. Hjartfjelltinden er prominent, og målet for helgen var helt klart toppen av Hjartfjellet. I stedet ble det 2 bomturer mot Stekvassfjellet, en tur opp ryggen mot Hjartfjelltinden og en tur på Steikvassaksla
Helgen 1 til 4 Mars 2007

Denne helgen var det meldt ymse til vær ute ved kysten, mens meldingene for innlandet var bedre. Disse slo ikke helt til men vi fikk noen fine dager på fjellski allikevel.

Panorama

Turens hovedmål - som må vente til en annen gang. Dette bildet er tatt ved avreise på Søndagen - da det klarnet opp.

Steikvasselv var målet. Området er flott på denne årstiden, med lange slake dalfører som er fine for skigåing, men også alpine topper med flotte nedkjøringer.

Da vi var på Okstindene kunne vi mot Hjartfjelltinden blant annet, og området kommer godt fram på dette bildet - tatt i fjor vår:

Panoramabilde

Vi leide hus hos Stekvasselv gård som driver med gårdsturisme. Huset viste seg å være svært godt utstyrt, med 2 bad og badstue (som ble flittig benyttet), oppvaskmaskin og TV blant annet. Svært luksuriøst for en rimelig penge, med hele 10 sengeplasser. Vi begynner å bli godt vant!

Bilen var pakket med ymse gode saker og vi led da heller ingen nød denne helgen.

Sindre klar med lånte fjellski denne gangen.

På fredag var turmålet Steikfjellet, på 1212 meter. Dette ligger rett overfor gården og ville bli en fin start på helgen fant vi ut.

Panorama

Et lite stykke opp i lia tar jeg bilde tilbake mot der vi kommer i fra. Skyene trekker ned i fjellene.

Det skyer nå mer og mer over. Fjellet som vi skal opp på kommer mer og mer i tåken, men vi trår ufortrødent videre opp ryggen til fjellet.

Kom an ketchup! Lill og Sindre puster litt de også heldigvis..

...men...

....vi innser at skodden er for tett til at vi vil ha noe utbytte av topptur denne dagen. Vi snur på 800 meter i tett snødrev og White-out....

...det frister mer med vedfyring og appelsin!

Nedkjøringen fra dette fjellet var forresten veldig morsom. Silkeføre og jeg føler at jeg begynner å bli litt flinkere på de smale fjellskiene. Jeg og Sindre har også med bakkeski, men de blir ikke brukt denne helgen.

Isfiske konkurransen etterpå ble vunnet av ....meg...! Men Sindre slo meg dagen etterpå! Her Lill bak sin snøborg i pilkepositur med Hjartfjellet i bakgrunnen.

Det blåste etterhvert opp en god del og ble surt nede på isen så vi dro tilbake til huset og ordnet middag

Sindre langer innpå med Bacalao.

Kvelden ble benyttet til humor på lavt nivå og andre vanlige hyttesysler... :)

På Lørdag var Hjartfjellet fortsatt innhyllet i tåke, mens Stekfjellet lå badet i strålende solskinn. Men også denne gangen ble vi snytt for toppen grunnet tåke og snødrev.

Panorama

Ved Steikvasselva på vei opp nok en gang.

Steikfjellet

Vi holder godt tempo opp fjellsiden.

Toppen skimtes i det fjerne..

..men...

det skyer over...

Etterhvert ligger skyene så langt nede og sikten går mot null. Vi er på flata på aksla som ligger på ca 900 meter og tar av fellene og renner ned igjen. Vi ser ingen grunn til å bakse opp på toppene uten å få belønningen med god utsikt.

Etter en morsom og kjapp nedkjøring ble det Lunch før vi satte kursen mot isen og mer isfiske. Jeg og Lill rennte over isen mot Hjartfjellneset og Sindre kommer etter hvert rennende etter. Isen er god å gå på og hele 50 cm tykk.

Røssvatnet - panorama av nordenden.

Panorama

Når vi kommer mot neset finne vi en fornuftig plass å gå på land. Vannet er regulert, så det kan være litt usikkert på breddene. Eller rettere sagt, jeg er uvant med regulerte vann og tar ingen sjanser - selv om det er tykk is.

På med fellene igjen.

Lill renner tilbake over vannet - det er ca 2,5 km bredt over her, mens vi altså tar fatt opp mot ryggen av Hjartfjellneset. (vika heter Fredrikvika)

Det er hard skaresnø på toppen av løssnøen, og mye vandkeligere forhold her enn på andre siden av vannet. Tydelig mer avblåst, noe vi også så på isen. Vi snakket med noen lokale som nevnte at dette fjellet er kjent for å være isete, og at det for en ukes tid siden hadde vært blålig. Det kan nok hende man får bruk for stålkantene når man skal ned her ja!

Etterhvert som vi kommer oppover fjellet, begynner vi å se at det danner seg et fint mønster på himmelen og det ligger an til å bli et fint fotolys. Siden det er så langt på dag vil vi ikke satse på toppen - men noen fine bilder skal det i hvertfall bli!

Fint lys begynner å komme på toppene...

En flott solnedgang på en fin dag.

Vi renner litt att og fram og tar bilder til den store gullmedalje.

Et digert panorama over nordlige Røssvatn. Bildet er på 1,2 megabyte.

Panorama

Vi er vel kommet opp mot 7-800 meter når vi ser at solnedgangen bak ryggen er helt spektakulær. Vi tar av oss skiene og går på isen og skaren bort til ryggen.

Noen flere bilder:

Vi fikk en morsom nedkjøring fra fjellet. Om man bare hadde sluppet alle de lange motbakkene og bare kunne rent nedover!

Sindre staker seg over isen.

Så forlater vi dette fjellet med visshet om at vi kommer tilbake. Planene om ny tur hit er allerede lagt, så får vi se hva fremtiden bringer. Vi snakker om eventuell kajakk-tur over vannet, eller kanskje en vår-ski tur?

Kvelden bragte med seg et utrolig flott månelys over Hjartfjellet, etterfulgt av en total måneformørkelse. Mine bilder av dette ble fiasko - og det kan bli lenge til neste gang det blir en så god anledning.

Måne over Hjartfjellet

Siste dagen - søndagen. Etter å ha ryddet og vasket i huset,  tok vi på oss skiene for en skitur før vi kjørte hjem igjen. Tåken hang fortsatt ned i fjellene så topptur ville vi ikke ta og til og med fellene la vi igjen i bilen.

Hjartfjellet - det lysner utpå dagen.

Opp fra huset er det sti som er merket i kartet og her går det også scooterløype til hyttene overfor huset. Rundt i området her var det veldig mye scooterkjøring, og på denne dagen så vi spor etter svært mye villmannskjøring i lia overfor hyttefeltet.

Kvelden før hadde vi også observert stor scootertrafikk på isen, og all motorduren er i grunnen negativt for området (synes jeg da). At vannet er neddemt er en annen sak, det kan man ikke gjøre noe med, men ulovlig scooterkjøring er en uting. Det var dagens hjertesukk :)

Litt småstilig bilde - synes jeg da.. men linsen min er ikke helt patent her..Illusjon av en topptur..

Vi gikk opp på toppen av Steikvassaksla (735) uten feller og med bakglatte ski - så fikk vi da registrert en topp denne turen allikevel :)

Nedkjøringen fra toppen var svært morsom, og jeg og Sindre kappkjørte for å prøve å ta igjen Lill, men det endte med knall og fall på begge oss to mens pudderføyka sto.

Fra toppen av aksla

En kjempefin tur og vi håper å komme tilbake hit for å komme oss på toppene eller kanskje Okstindan rundt?