Klarem - en fjellgård innerst i Bindalen.

TilbakeGjestebok   Alle sidene

30 August 2011 Andre turer i dette området
Ruten som vi gikk - og syklet - sånn omtrentlig. Totalt ca 17 km sykling innover og oppover.

Terråk Mai 2009

9 dager i fra Kongsmo til Mosjøen

Dag 1  2  3   4   5  6  7  8  9

Turrapport

Jeg har en pen knippe med planlagte turer liggende til enhver tid, og dette er en av de som absolutt har stått på listen lenge for å realiseres. Jeg har studert denne veien som går opp Frøyningsdalen mange ganger, og ofte tenkt tanken - hvorfor ikke ta sykkel i fra bommen og så gå i fjellet i områdene her?

Vel - disse flotte sommerdagene skulle vi prøve nettopp det - og det innfridde absolutt!

Man er nesten helt avhengige av sykkelhenger for å få med seg tursekkene på en slik tur. Og sykkelhenger har vi tilfeldigvis akkurat kjøpt oss - som ungene bruker å sitte i. Nå ble sykkelhengeren lastet opp med to stk tursekker.

Vi har levert ungene i Bindalen, og vært innom hytten en natt før vi parkerer bilen ved bommen på denne flotte veien. Underveis har vi fått lånt noe smørolje på bensinstasjonen for å smøre over kjedene på syklene før vi skal gi oss motbakkene i vold.

Vi er veldig spente på hvordan veien er innover her. Både kvaliteten på veien og om det er mye motbakker, men det viser seg ganske fort at dette var en flott vei uten mye hull og stein, og det er ikke mer motbakker enn at det må vær såpass :)

Stigningene er akkurat passe. Det ligger noen få utleiehytter innover her - som man kan leie på inatur. Da får man også nøkkel til bommen, slik at man kan kjøre innover denne veien.

Vi oppdager ganske fort at det er dårlig dekning innover denne dalen! Vi passerer Stordalsvatnet - pustepause i stigningene her! Vi har vært underveis på syklene i en times tid

Foran oss åpner landskapet seg mer opp - det er godt å vær på tur.

Terrenget ned i fra Gåaltoengaejsie er helt blankskurt, og det er ikke usannsynlig at dette er et rasutsatt fjell!

Veien deler seg etter hvert der en vei går opp mot Kalvvatnan og damvokterboligen som kraftlaget har der oppe. Denne veien ser ut som den er dårligere vedlikeholdt og kanskje ikke så god å sykle. Vi sjekker ikke ut akkurat det denne dagen.  Vi tar oss noe mat ved elva her og parkerer syklene midt i veien. Akkurat da kommer set en bil ned fra fjellet og jeg må spurte opp og flytte syklene. Litt uvanlig fjelltur dette ja :)

Vi legger nok en gang avgårde med friskt mot. Et par ganger må jeg gå av sykkelen og gå opp med min tunge henger på slep. Jeg spøler rett og slett med bakhjulet!

Bak oss har vi et flott stykke Nord-Trøndelag - og etter hvert kommer vi inn i Nordland. Grensen mellom fylkene går ved vannskillet her.

Det er godt å finne terrenget flatere her. Vi er på ca 600 meter over havet, og nå blir det lettere fjellterreng med litt småkupert - før de nydelige Nilsinetjørnene dukker opp.

Det var her jeg og Sindre overnattet den gangen vi gikk i fra Kongsmoen til Mosjøen, og her finner jeg og Lill oss også en fin teltplass.

Det er godt å slenge seg på den varme bergtrappen og bare late seg! Alt i alt syns vi det har vært en grei tur opp hit.

31 August 2011
Frokosten inntas i teltet!

Nok en nydelig dag venter oss, og vannet ligger speilblankt utenfor teltet.

Vi skal denne dagen gå ned til Klarem, en rute på ca 9 km fra der vi telter, altså ca 18 km i litt småkupert terreng.

Selv om starten på turen går langs med en fjellrygg som på kartet ser ganske flat ut, så viser det seg (som vanlig) at det er mer kupert enn man tror. I tillegg er det en del myr, som gjør at man må gå noen runder før man kommer dit man skal!

Mot dammen ved Øvre Kalvvatnet

Mot Ringvassfjellet og Ringvassfossen.

Kalvklumpen ligger så flott til venstre her. Litt kupert er det også!

Kjem du kji!

Vi holder allikevel god fart bortover fjellet her og bestemmer oss for å gå ned mot Kalvkruvatnet før vi tar pause.

Ringfossen til høyre på dette bildet

Vi syns det er et utrolig flott område her nede mellom Mellavatnet og Kalvkruvatnet. Bildene taler for seg - en flott dag på Sør-Helgeland!

Klarem ligger litt bortgjemt til inn i mot fjellet - i Ringvassdalen. Vi har studert kartet og bestemt oss for å gå Ringvassdalen. Ruten betyr uansett at vi må krysse elva mellom Mellavatnet og Kalvkruvatnet.

Lill leter etter vadeplass - elva er veldig liten.

Det er bygd opp en terskel her. Dette er nok for å sikre jevnere tilførsel ned mot Kalvkruvatnet kan jeg tro

Jeg finner meg en steinblokk som jeg hopper over (bak Lill på bildet) mens Lill vader over den grunne elva. Se ellers juvet som Ringfossen har laget i fjellsiden...

Vi lager oss middag her ved elva - før vi trasker videre.

Vi er spente på hvordan Ringvassdalen er å ferdes i, men det viser seg fort at den er helt grei. Som forventet er det litt myr, og noe kratt og en del ur, men ikke verre enn at det går tydelige dyretråkk. Det er ikke hver dag det ferdes folk her lenger!

Balansekunst langs med myrene her

Vi nærmer oss Klarem, og her kommer en del store bekker ned i fra fjellet. Denne flotte sensommerdagen var den lett å krysse, men i flomperioder er det nok ikke helt enkelt å ferdes her inne i ødemarka.

Endelig nærmer stigningen seg opp mot Klarem - vi er spente på om det er noe igjen av husene her inne!

Så dukker fjellgården opp i mellom trær og kratt. Ganske så typisk er heimjorda forholdsvis lite gjengrodd, men de trærne som har knepet seg fast er digre.

Naturen tar tilbake sakte men sikkert.

Kjelken står klar til bruk

Sjekk størrelsen på tømmerstokkene her. Bygningene ble bygget på 30 tallet og Finn-P har hatt litt av en jobb med denne stuen. Det er et helt utrolig stykke arbeid som er lagt ned i denne gården..

Anbefaler å ta en kikk på historien som Sveli har skrevet om den karen - finnes her

Det virker nesten helt merkelig at saga og ljåene kan stå å balansere slik på veggen - de står klare til bruk!

Fjøset er det ikke så mye igjen av nå.

Vi er glade for å være her ved denne gården. Tilstanden på husene er mye bedre enn vi trodde, men om noen år er det nok borte mye av det. Vi har en lang marsj tilbake til vårt lille krypinn oppe ved Nilsinetjønnene, så vi drøyer det ikke alt for lenge før vi går samme ruten tilbake som vi kom.

Når vi har kommet halvveis i gjennom Ringvassdalen foreslår jeg at vi går over høyden og ned.

Her - østenden av Kalvkruvatnet.

Etter at vi har krysset elva, går vi denne gangen langs med vannet før vi dreier stien opp og tilbake der vi kom i fra.

Vi kommer uforvarende på en stor ørn som svever lavt over oss.

Det er godt å komme tilbake til leiren igjen. Vi ordner oss noe god middag. Før vi tar kveld ordner vi oss et skikkelig bål, av kvister og tørre furugreiner som vi har hektet på sekkene.

Tidlig kveld denne dagen.

Tåken ligger lavt over terrenget rundt oss når vi våkner neste dag, men det er bare tåkedotter som driver til og fra. Det er en stigning på ca 100 meter i fra teltplassen, men det går overraskende lett å komme seg opp denne kneika.

Noen glimt i fra sykkelturen hjemover igjen :)

Her kom vi i fra

Vi må sykle i gjennom en tåkedott. På veien ned treffer vi noen bekjente av Lill som vi slår av en prat med. De har leid hytte her inne. Vi tråkker nedover og er vel overasket over hvor mange unnabakker det egentlig er.

Anbefaler denne turen til de som ønsker seg en lett sykkeltur til et lite besøkt område - vel verdt et besøk!