En femdagers tur fra Bekkevoll til Trofors via Visttindan og Eiterådalen, Dag 2

"Nedre Breivatn- Lomsdal-Henriksdalen"

TilbakeGjestebok   Alle sidene

Om denne turen

Denne turen ble litt annerledes enn planlagt, men dårlig vær kan man ikke gjøre noe med. Jeg fikk for øvrig også min dose med dårlig vær, tåke og regn på denne turen :) Total distansen jeg gikk er minst 91 km, og antall høydemetre er nok mer enn 3500 meter. De fleste av disse høydemetrene med storsekken på ryggen. Jeg hadde blant annet med meg storsekken på Vistkjerringa.

Ruten jeg gikk disse 5 dagene.

Dag 1

Dag 2 Dag 3 Dag 4 Dag 5

Bekkevoll-Bjørnstokkvatnan- Nedre Breivatn

Nedre Breivatn- Lomsdal-Henriksdalen

Henriksdalen- Litskardtinden(1182m)- Vistkjerringa(1239m) og Vistmannen(1066m) Dag 3

Ved Vistmannen-Storvassfjellet (901m) -Svartvassheia (517) (Norges geografiske midtpunkt)- Vistfjellan (938) - "Fjellgården" Dag 4

"Fjellgården"- Eiterådalen-  Stavassdalen- Trofors, Dag 5

Startet kl 12 den 20/8. Gikk til kl 1900 ca. Hadde da spist middag underveis og fisket. Gikk 600 Høydemetre og 13,6 km Startet ca kl 0900. Fisket en del på veien. Lang lunch i Lomsdal, før jeg gikk opp til Henriksdalen. Ankom dit ca kl 1800 og spiste middag. Gikk ca 290 Høydemetre og 13,4 Km Startet kl 0630 fra Henriksdalen og gikk hele dagen frem til kl 1800 da jeg teltet og spiste middag. Gikk ca 1460 høydemeter og 15 Km. Startet kl 0700. Hadde lang lunch på Svartvassheia. Gikk frem til omtrent kl 2000. Ca 900 Høydemetre(+++) og 21,6 Km Startet kl 0945 og gikk til jeg fikk Haik på veien mellom Stavassgården og Trofors sånn i 1900 tiden. 27,5 km og ca 250 høydemeter senere

Søndag den 21 August 2005
På kvelden prøver jeg fiskelykken uten hell. Jeg sover noenlunde godt i kåten, og etter en bedre frokost er jeg klar for den korte etappen til øverst i Henriksdalen. Jeg tar meg god tid ned Breivatnet, og prøver også å kaste i vann 310, Lomtjørnan og ved Dyrbergtjørnan uten hell. Det kan hende jeg skulle hatt med mark istedet for spinnere som vi fikk så mye på sist.

Den manglende fiskelykken bekymrer meg ikke så mye. Annet enn stoltheten. Jeg hadde lovt Anne at jeg skulle få en større fisk enn hun klarte å få ved N Grunnvann sist! Men det klarte jeg altså ikke.

Ved vann 310. Jeg prøver å kaste her også. Er usikker på om det er fisk her. Jeg fikk i hvertfall ingen.

Nok en gang ved Lomsdal. Lomsdalstjørnan ligger for tur.

Er innom hytten i Lomsdal. Ordner meg noe lunch. Ikke stekt ørret som forventet. Leser i gjesteboken og det har vært veldig mye folk inn i her i år.

Så har jeg nok en gang balansert meg over broen og er på vei over haugen og mot Henriksdalen. Denne dagen kan jeg ikke klage på været :) Lausfjellet midt i bildet og Tettingfjellet til venstre.

Så er jeg fremme ved vannet der jeg telter for natten. Jeg finner en lyngrabb som er helt slett og tørr, og rett bortenfor ligger det store mengder molter. Desserten og vel så det er sikret. Denne molten er skikkelig god. Det var i det hele tatt veldig mye multer oppover i dalføret der, passe moden og skikkelig god.

Jeg legger meg tidlig denne kvelden. Neste dag er det toppdag, med Visttindene som mål. Eneste usikkerheten er det ustabile været, så jeg var spent neste morgen, om det kunne bli topptur på meg.